En toen was je partner niet meer je vriend(in) maar je verloofde.. Wat een heerlijke tijd breekt er voor jullie aan! Persoonlijk raad ik jullie aan te genieten en de tijd te nemen, voor jullie details naar buiten brengen en terecht komen in de magische en veelzijdige wereld van het organiseren van bruiloften.
Wanneer de tijd rijp is en jullie aan de slag gaan met de organisatie komt er ook gelijk een hele lijst bij kijken. Eigen ervaring en een snelle blik op menig website laat zien dat jullie op zoek mogen naar een datum, locatie, dagindeling, ceremoniemeester, trouwambtenaar, outfits, taart/zoetigheid, gastenlijst en dan ben je er nog lang niet.
Wat we bij Allround DJ Service de laatste tijd veel zien: bruiloften met een tof thema! We geven je vast een voorzetje voor aankomend seizoen: de tijd voor zomerse festivals is in aantocht én jullie gaan dit jaar trouwen. Hóe tof is het om dat te combineren?
In deze blog gaan we het hebben over wat er allemaal nodig is voor een échte festivalbruiloft!
Thema
Een festivalbruiloft is feestelijk, luchtig, ruim opgezet met veel ruimte, groen en voldoende afwisseling, waarbij jullie gasten van activiteit naar activiteit en van foodkraampje naar foodkraampje kunnen lopen. Het leuke is dat het festival van start kan gaan vanaf de ceremonie. De receptie, het diner én de feestavond kunnen in festival-stijl. Je kunt ook per onderdeel (receptie, diner en feestavond) activiteiten bedenken en (laten) uitwerken.
Locatie
Voor wat betreft de locatie van een festivalbruiloft is het belangrijk dat jullie op zoek gaan naar een locatie met voldoende (buiten)ruimte, eventueel een ruimte met binnen- en buitenlocatie, binnen kun je natuurlijk ook een heel tof festival verzorgen!
Daarnaast is het ook altijd goed om te checken of de desbetreffende locatie alle vergunningen heeft voor een festivalevenement en wat er al in huis is in dat thema, alles inhuren van externe leveranciers vraagt om een ander budget dan alleen wat decoratie.
Activiteiten
De activiteiten zijn volledig naar smaak van de belangrijkste gasten van de dag: JULLIE, het bruidspaar. Als je het ons vraagt is de hoofdactiviteit het knalfeest op ‘the mainstage’.
Denk daarnaast ook aan een silent disco, optreden van jullie gasten, quiz/bingo of ander spelelement waar jullie gasten mee komen, op 1 of meerdere areas.
Indien jullie dol zijn op spellen kun je allerlei thema’s toevoegen, van oud-Hollands groot schaken tot (rustige) estafette, spijkerpoepen en ezeltje prik. Laat jullie fantasie de vrije loop!
Entertainment
Een echte bruiloft DJ mag natuurlijk niet ontbreken voor het hoofdpodium. Voor eventuele andere areas kunnen jullie denken aan een silent disco waarbij al jullie gasten heerlijk meezingen met de deuntjes die de rest niet kan horen en een muziekbingo/quiz (eventueel met prijsjes) zodat er ook voor de allerkleinsten en de gasten die niet zo van dansen houden toffe activiteiten zijn.
Catering
Bij een festival kun je ervoor kiezen diverse losse hapjes te presenteren of toch voor dat gezellige, gezamenlijke diner aan lange of ronde tafels te gaan. Houd er rekening mee dat het diner bij een bruiloft vaak dé perfecte gelegenheid is voor stukjes, speeches en emotionele verrassingen.
Wanneer je gaat voor die foodtrucks zorg dan voor een centrale locatie (met tafels en stoelen) zodat alle gasten toch (een soort van) tegelijkertijd aan tafel zitten.
Bij de sfeer van een foodtruck zonder de daadwerkelijke trucks kun je ook denken aan shared dining. Op deze manier zit iedereen tegelijkertijd aan tafel en kan er alsnog gekozen worden voor allerlei verschillende, kleinere hapjes, eventueel zelfs een samenkomst van verschillende culturen. Uiteraard is een uitgeserveerd diner of een dinerbuffet bij een festival ook een geweldige keuze!
Decoratie
Voor een echte festivalbruiloft denken we aan lichte stretchtenten, vele palen met lichtsnoeren, food trucks en stands/bars waar je een verfrissend drankje en zoetigheid kunt pakken.
Decoratie is waar je je als bruidspaar in kunt onderscheiden, waar je jullie stempel op kunt drukken met sfeer, hoeveelheid en kleur. Onthoudt dat des te leger de locatie, des te meer decoratie er benodigd is om het geheel mooi op te vullen.
Je kunt hierbij ook denken aan gekleurde lopers, hoekjes met kussens en dekens om lekker uit te rusten of romantische momenten, een plekje met hangmatten/schommelstoelen, vlaggen met jullie initialen, een toffe fotobooth of zelfs een gave Magic Mirror fotobooth.
Overig
Bedenk (en bespreek!) ook een slecht weer scenario! Je wilt absoluut niet dat de moed je een week van tevoren in de schoenen zakt door de woorden van Piet Paulusma.. Hiervoor kan je locatie afspraken maken met leveranciers, personeel en inkoop – vraag zeker naar de voorwaarden.
Voor een machtige afsluiting van een buitenfeest kunnen jullie ook denken aan het oplaten van wensballonnen of (een variatie op) vuurwerk – dit gaat altijd in overleg met de locatie en is afhankelijk van de vergunning(en).