Voorbeeld draaiboek bruiloft + Hoe maak je er zelf een?

Zijn jullie bezig met het maken van een draaiboek voor jullie bruiloft? Dan vind je in dit blog een voorbeeld van het draaiboek en tips om er zeker van te zijn dat je niets vergeet!

Een van de mooiste dagen van jullie leven komt eraan, maar daarvoor moet nog wel heel veel gebeuren! Omdat er op deze dag met veel verschillende partijen wordt samengewerkt is het essentieel om een draaiboek voor je bruiloft te maken. Zo weten jullie, de ceremoniemeester en alle andere betrokkenen precies wat er staat te gebeuren.

Als je een duidelijk draaiboek hebt scheelt dit een hoop vragen, onduidelijkheid en stress op de trouwdag zelf, een echt wondermiddel dus! Wij hebben alvast wat tips voor een zo compleet mogelijk draaiboek op een rijtje gezet en geven je ook nog eens een uitgebreid voorbeeld van een draaiboek voor je bruiloft. Dus aan de slag met jouw persoonlijke wonderdraaiboek!

Wat staat er in het draaiboek?

Een draaiboek is een gedetailleerd uitgeschreven plan voor de trouwdag. Hierin staat precies wat er hoe laat en waar gaat gebeuren en wie daarbij betrokken zijn. Om te beginnen met jouw bruiloft draaiboek is het handig om alle stappen van de trouwdag in je hoofd na te gaan die er op die dag plaats zullen vinden. Je hebt dan een groot deel van je lijstje al klaar. Doe dit gewoon chronologisch en je zal zien dat je al een heel eind komt.

Om het overzicht te behouden kan het helpen dit allemaal op te schrijven per dagdeel. Met zoveel activiteiten in één dag wordt het namelijk al snel een zootje. De exacte tijden mag je bij deze brainstorm nog even laten voor wat het is, deze kan je later invullen. Waarschijnlijk weet je nu namelijk nog niet wat alle precieze tijden zijn. Voor diegene waarvan je dat al wel weet kan je het er even tussen haakjes bijzetten.

Draaiboek bruiloft ceremoniemeester

Belangrijk om te weten is dat een draaiboek niet alleen voor jullie zelf is bedoelt, maar vooral ook voor anderen. Zo krijgen wij bij Allround DJ Service regelmatig het draaiboek van het bruidspaar zodat wij weten wat zij in gedachten hebben tijdens en rondom het trouwfeest.

Het draaiboek zou letterlijk moeten beginnen bij het moment van opstaan. Dingen die in het draaiboek thuis horen en die je niet over het hoofd wil zien zijn op de meest voorkomende chronologische volgorde:

  • Opstaan
  • Ontbijten
  • Visagie en haar
  • Trouwjurk aantrekken (en trouwpak)
  • Ontmoeting bruidspaar
  • Fotoshoot
  • Boeket en corsages ophalen
  • Vervoer naar trouw locatie
  • Corsages uitdelen
  • Receptie
  • Stukjes van de gasten
  • Aansnijden bruidstaart
  • Diner
  • Trouwfeest DJ of entertainment
  • Felicitaties
  • Openingsdans
  • Bruidsboeket gooien
  • Late night snack
  • Huwelijksnacht

Wellicht is dit lijstje wat overweldigend, maar houdt er rekening mee dat je echt niet alles zelf hoeft te regelen. Veel onderdelen zal je gaan uitbesteden aan dan wel de ceremoniemeester of de trouwlocatie. Vergeet daarbij niet om in het draaiboek ook pauzes in te plannen om jezelf even op te frissen of even tijd voor jullie zelf te nemen.

Van concept draaiboek naar detail

Wanneer je de verschillende onderdelen chronologisch hebt opgeschreven is het tijd voor wat meer detail in het draaiboek. Denk hierbij aan wie wat moet doen en wie waar moet zijn. Zo zal het ophalen van het boeket en corsages vaak gedaan worden door de ceremoniemeester en worden veel andere onderdelen ingericht door externe partijen zoals de trouwvideograaf, catering, locatie en entertainment.

Bruiloft entertainment ideeën

Bedenk hoe laat ieder van deze partijen klaar moet staan. Je moet daarvoor weten hoeveel tijd je voor alle onderdelen moet reserveren. Het handigste is dan om een lijstje te hebben van iedereen die bij de bruiloft betrokken is en hen allemaal even te mailen/bellen met de vraag wat ze nodig hebben en hoelang ze doen over bijvoorbeeld opbouw/afbouw, opmaken of vervoer tussen locaties.

  • Hoe lang doet de visagiste over je make-up en haar?
  • Hoe lang heeft de fotograaf nodig voor de shoot en welke onderdelen worden gefotografeerd? (denk ook aan foto’s met de bruidsmeisjes en het ja-woord)
  • Hoe lang heb je nodig om je jurk aan te trekken?
  • Hoe lang bouwt de bruiloft DJ op?

Het draaiboek hoeft niet op de minuut nageleefd te worden. In het voorbeeld draaiboek onderaan dit blog zie je dat we een kolom hebben toegevoegd waar je de begin- en eindtijd van de activiteit/taak kan zetten. Probeer voor jezelf goed duidelijk te hebben welke tijden stipt gehaald moeten worden (bijvoorbeeld de aankomst bij de trouwlocatie) en in welke tijden wat meer speling zit (zoals de late-night snack).

Het kan zijn dat sommige dingen wat uitlopen. Dit is geen ramp, als je er maar voor zorgt dat je hier bij het opstellen van het draaiboek ruimte voor vrij laat. Je wilt immers niet moeten haasten tijdens de trouwdag.

Maak jouw eigen bruiloft draaiboek met dit voorbeeld

Je zal inmiddels een hele waslijst aan taken hebben verzameld. Schrik hier niet van, dit hoef je namelijk niet allemaal zelf te doen. In het voorbeeld draaiboek voor je bruiloft zie je dat we ook een kolom hebben gemaakt genaamd ‘verantwoordelijke’. De naam spreekt al voor zich, in deze kolom zet je de naam van degene die de verantwoordelijkheid heeft over de bijbehorende taak.

Zo weet iedereen precies waar hij/zij aan toe is en kan jij (of waarschijnlijk je wedding planner/ceremoniemeester) op de dag zelf precies zien wie er aangesproken moet worden als er iets niet lekker loopt.

> Download voorbeeld draaiboek

Iedere bruiloft is uniek en er is dus niet één draaiboek wat bij iedereen past. Dit voorbeeld draaiboek is dan ook vooral bedoelt ter inspiratie en kan handig zijn om jouw eigen bruiloft draaiboek te maken.

Tips voor het draaiboek en de planning

Dan zijn er tot slot nog een aantal dingen die je in jouw bruiloft draaiboek mee wilt nemen. Een lijstje met tips waar vaak niet aan is gedacht, maar die handig zijn om te weten!

Draaiboek bruiloft voorbeeld
  • Begin de ceremonie altijd 15 minuten later dan dat je op de uitnodiging neerzet. Je wilt niet dat mensen later binnenkomen en een mooi moment missen. Hetzelfde geldt overigens voor de feestavond, al kan je er daarbij vanuit gaan dat gasten nog later komen.
  • Wees je ervan bewust dat je meer foto’s wilt dan alleen de ‘wedding shoot’. Denk aan foto’s van de bruid alleen, met de bruidsmeisjes, van de openingsdans en het ja-woord. De fotograaf plan je dus niet voor één enkel moment in en is graag op de hoogte van alle activiteiten.
  • Deel het draaiboek met alle betrokkenen, het kan altijd van pas komen!
  • Zet een einde vast voor de feestavond dat niet te laat is zodat je de bruiloft magisch kan afsluiten als de meeste gasten er nog zijn. Dat is één van de gouden tips van de bruiloft DJ!
  • Bedenk of je stukjes op jullie bruiloft in de middag of tijdens het feest wilt en bedenk je dat dit tijdens het feest soms resulteert in een lege dansvloer.
  • Bedenk je vooraf of je een unplugged wedding wilt. Als je wilt voorkomen dat gasten worden afgeleid door hun smartphones, dan is het goed om hier van tevoren wat op te verzinnen.

Tot zover, succes met het maken van jouw eigen bruiloft draaiboek!

Like en deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

Gerelateerde berichten

Bruiloft checklist

De ultieme bruiloft checklist

De ultieme bruiloft checklist Gefeliciteerd met jullie verloving! In wat een onwijs leuke periode zijn jullie beland, maar misschien ook wel een heel stressvolle periode

Is er een DJ beschikbaar op jouw feestdatum?

Klaar voor een feestje?

Check of er een allround DJ beschikbaar is op jouw feestdatum